Būk saugus elektroninėje erdvėje!

Internetinių žaidimų rizikos

*spausdinti*

Internetinių žaidimų rizikos ir jų išvengimo būdai

Naujos technologijos ir spartusis internetinis ryšys padėjo internetiniams žaidimams tapti populiaria laisvalaikio  praleidimo forma. Besiplečiantis interneto vartotojų ratas tiek kompiuteriuose, tiek ir mobiliuosiuose įrenginiuose taip pat turėjo įtakos didesnės auditorijos įsitraukimui į tokio pobūdžio pramogas. Tačiau į šiuolaikinius žaidimus vieniems investuojant daug laiko ir pinigų, kiti juose mato klastos ir neteisėto pasipelnymo galimybę. Technologines ir socialines grėsmes turėtų suprasti kiekvienas, kuris naudojasi tokiomis laisvalaikio praleidimo formomis.

Pavojai, tykantys internetiniuose žaidimuose:

  • bendravimas su nepažįstamaisiais, kurie gali apgaulės būdu išvilioti asmeninę ir finansinę informaciją;
  • kompiuterių įsibrovėliai (programišiai), kurie išnaudoja saugumo spragas;
  • internetinių ir realaus pasaulio užpuolikų pavojus;
  •  rizika, susijusi su kenkėjiška programine įranga: virusais, Trojos arkliais, kompiuterių kirminais, šnipinėjimo programomis.

 

Azartiniai lošimai šiuo metu irgi labai populiarūs. Žaidžiant kazino lošimus, kauliukus, kortų lošimus, lažinantis už sporto įvykius, kyla rizika atsirasti priklausomybei, taip pat ir greitai prarasti pinigus.

Toliau bus aptariami internetiniai žaidimai, ir kaip galima apsisaugoti nuo kylančių grėsmių.

 

Internetinių žaidimų grėsmės

Šiandieninėje internetinių žaidimų aplinkoje egzistuoja pasirinkimų gausa. Vienas iš populiarių žaidimų žanrų yra vadinamasis interneto kompiuterinis žaidimas vaidmenimis, kurį žaidžia daug žaidėjų vienu metu (angl. „Massive Multiplayer Online Role Playing Games“). Žaidėjams leidžiama susikurti žaidimų personažų tapatybes ir dalyvauti virtualiuose nuotykiuose, kurie kartais perauga ir į realų pasaulį. Pavyzdžiui, žaidėjai parduoda virtualius daiktus už tikrus pinigus internetinėse pardavimų platformose, tokiose kaip „eBay“. Kai kuriuose žaidimuose yra žaidėjo sukurtų virtualių pasaulių, kur žmonės naudoja tikrus pinigus kurti ar įsigyti asmeninę nuosavybę internetinėje erdvėje. Dėl to atsirado proga visai naujai kriminalinei veiklai, vadinamai „virtualių nusikaltimų“ vardu. Šiuo metu itin populiarus žaidimas „Pokemon GO“ kelia ir tiesioginių fizinių grėsmių šio žaidimo dalyviams. Policija (JAV) pranešė, kad vagišiai šį papildytos realybės žaidimą naudoja tam, kad įviliotų aukas. Vagišiai aukas pritraukia į „PokeStop“ – vietas, kur surenkamos virtualios ,,pokemonų” figūrėlės. Sulaukę aukų, ginkluoti plėšikai jas apiplėšė parkavimo aikštelėje, tačiau greitai buvo sulaikyti pareigūnų. JAV pranešta ir dar apie dešimt panašių apiplėšimo atvejų.[1]

Be to, esama pranešimų ir apie traumas, kuomet į ekraną užsižiūrėję žmonės susižaloja: nukrenta nuo laiptų, pargriūna ar kur nors atsitrenkia. Yra netgi buvę atvejų, kai žmonės pateko į avarijas, nes medžiojo ,,pokemoną” vairuodami.[2]

Apibendrinant, internetiniai žaidimai kelia tiek socialines, tiek ir technologines grėsmes. Nors daugelis internetinių žaidimų grėsmių yra panašios į grėsmes, su kuriomis susiduria visi kompiuterių naudotojai, bet yra ir kitų, tik kompiuteriniams žaidimams būdingų grėsmių. Toliau aprašomi abu grėsmių tipai.

 

Technologinės grėsmės

Internetiniai žaidimai gali sukelti tokias technologines grėsmes kompiuterio sistemai.

 

Kenkėjiška programinė įranga

Programišiai gali pasinaudoti internetiniais žaidimais, kurie grįsti susirašinėjimais, elektroniniu paštu, ar netgi pokalbiais balsu ir pasinaudojus socialinių tinklų susiejimu, socialine inžinerija įtikinti aplankyti fiktyvų internetinį puslapį ar atidaryti elektroninį laiško priedą apkrėstą virusu ir taip įdiegti kenkėjišką programą kompiuteryje ir sugadinti kompiuterines sistemas, arba kenkėjiškos programos gali būti paslėptos žaidimų failuose, kuriuos siunčiasi, arba programinėje įrangoje, kurią įsidiegia žaidėjai. Taip pat kyla didelis pavojus parsisiųsti virusą, naudojant nelegalią programinę žaidimų įrangą. Po to piktavaliai gali naudoti tokią kenkėjišką programinę įrangą daugeliui neteisėtų veikų. Plačiau.

 

Nesaugūs ar kompromituoti žaidimų serveriai

Grėsmės žaidėjams: jeigu žaidimų serveris buvo kompromituotas (į jį buvo įsilaužta, perimtas jo valdymas ar įdiegta kenkėjiška programinė įranga), tai kompiuteriai, kurie jungiasi prie tokio serverio, irgi gali būti kompromituoti.

Išnaudojant pažeidžiamumus, programišiai gali perimti Jūsų kompiuterio kontrolę nuotoliniu būdu ir naudoti užgrobtą kompiuterį atakų prieš kitus kompiuterius rengimui ar įdiegti kenkėjiškas programas, tokias kaip „Trojos arkliai“, šnipinėjimo programos, ar gauti priėjimą prie asmeninės informacijos jūsų kompiuteryje.

Serverio operatoriaus rūpesčiai: administruojant žaidimų serverį iškyla tokios pat grėsmės ir iššūkiai, kaip ir kitos programinės įrangos atveju. Įsibrovėliai gali įsilaužti ar sunaikinti jūsų serverio programinę įrangą, jeigu jo saugumo profilis nėra pakankamai saugus, ar saugumo lygis nėra pakankamas.

 

Nesaugus žaidimų programavimas

Kai kurie žaidimo protokolai – metodai, kuriais keičiamasi informacija tarp aparatų, – nėra įgyvendinti taip saugiai, kaip kiti protokolai, naudojami informacinėse sistemose (pvz. bankinės sistemos ), nes norima, kad žaidimai pirmiausiai turėtų itin mažą duomenų perdavimo vėlinimą. Žaidimo išeities kodas gali nebūti taip kruopščiai parašytas, kaip labiau populiarių komercinių programinės įrangos sprendimų. Dėl to žaidimų programinė įranga kartais gali sukelti trikdžių jūsų kompiuteryje arba atverti dar nežinomus pažeidžiamumus.

 

Socialinės grėsmės

Anksčiau kompiuteriniai žaidimai buvo labiau skirti vienam asmeniui, tačiau dabar dauguma žaidėjų kalbasi, rašo žinutes žaidimo metu. Piktavaliai gali pasinaudoti socialiniais ryšiais internetinėje erdvėje ir bandyti išnaudoti programinės įrangos pažeidžiamumus, ir taip įgauti prieigą prie neapsaugoto kompiuterio, prijungto prie interneto. Programišiai gali siekti šių dalykų:

  •  užfiksuoti asmeninę informaciją;
  •  pavogti tapatybės duomenis;
  •  pavogti kreditinės kortelės duomenis;
  •  kontaktuoti su vaikais apsimetus kitu vaiku, norint išvilioti asmeninę informaciją ar kviesti susitikti.

 

Socialinė inžinerija

Programišiai gali siekti jus apgauti, priverčiant jus įdiegti programinę įrangą kompiuteryje, kuria pasinaudojant galėtų valdyti jūsų kompiuterį, stebėti jūsų veiklą internete, ar organizuoti kitų kompiuterių atakas iš užgrobto kompiuterio. Jie gali, pavyzdžiui, peradresuoti užklausas ir nukreipti tiesiogiai į suklastotus interneto puslapius, siūlant įsidiegti fiktyvius programinės įrangos atnaujinimus, kurie iš tikrųjų yra kenkėjiška programinė įranga.

Užfiksuotas atvejis, kai internetinės skaitmeninio platinimo, skaitmeninių teisių valdymo ir daugelio žaidėjų socialinio tinklo platformos „Steam“ vartotojai 2014 m. lapkričio mėn. gaudavo nemokamą ekrano užsklandos paveiksliuką, kuriame slapta buvo įterptas paslėptas virusas Trojos arklys.[3]

 

Tapatybės vagystė

Piktavaliai gali kaupti informaciją apie jus iš jūsų sukurtų žaidimų profilių ir kitų šaltinių, jie gali pasinaudoti šia informacija, nustatant jūsų prisijungimų identifikatorius ir slaptažodžius, parduoti juos ar pasinaudoti jais, prieinant prie jūsų finansinių sąskaitų. Pietų Korėjoje daugiau nei tūkstančio žaidėjų tapatybės buvo suklastotos per fantazijų žaidimą, vadinamą „Lineage“. Žaidimo vartotojai buvo sukurti jų vardais be jų žinios[4]. Manoma, kad toks tapatybės klastojimas buvo atliktas, siekiant parduoti kitiems žaidėjams virtualius ginklus ir galimybę jais naudotis žaidime.

 

Virtualūs apiplėšimai

Terminas „virtualūs apiplėšimai“ buvo pradėtas vartoti, kada kai kurie „Lineage 2“ žaidėjai naudodavo programinę įrangą, vadinamą „botais“, veikiančią internete, bandydami laimėti prieš kitus žaidėjus ir paimti jų turėtas vertybes. Japonų policija areštavo užsienio studentų mainų programos dalyvį 2005 m. rugpjūčio mėn. remiantis virtualių apiplėšimų ir vagysčių ataskaita[5]. Žaidėjų skaičius, kurie patyrė vienokį ar kitokį virtualų nusikaltimą jau yra pakankamai didelis. Pietų Korėjoje, šalyje su daugeliu aktyvių žaidėjų, 2003 metais buvo gauta 22 tūkst. pranešimų apie įvairius virtualius nusikaltimus, susijusius su internetiniais žaidimais [6].

 

,,Apsauga“ nuo nusikaltėlių

Pastebimas organizuoto nusikalstamumo atsiradimas internetinių žaidėjų bendruomenėje.[7] Pietų Korėjoje, kur kompiuteriniai žaidimai ypač populiarūs, iš kriminalinių organizacijų pasirodė pranešimai, įspėjantys silpnesnius žaidėjus apie neigiamas pasekmes, jeigu virtualūs ar tikri pinigai nebūtų sumokėti už „apsaugą“ nuo nusikaltėlių.[8]

 

Žmonių išnaudojimas

Virtuali ekonomika - tai pasikeitimas virtualiomis gėrybėmis, tokiomis, kaip skaitmeniniai ginklai ar šarvai internetiniuose žaidimuose, ir tikrais pinigais. Dėl virtualios ekonomikos atsiradimo pradėjo steigtis įmonės, kuriose darbininkai trečiose pasaulio šalyse yra ekonomiškai išnaudojami žmonių, siekiančių surasti naujų būdų pasipelnyti iš naujo tipo ekonomikos. Yra žinoma atvejų, kai darbininkai besivystančiose šalyse, ypač Kinijoje, gauna atlyginimus tikra valiuta už praleistą laiką monotoniškai atliekant žaidimo užduotis. Dauguma atvejų paprastai užsiimama išteklių ar pinigų gavyba, kuri davė pradžia epitetui „Chinese Adena Farmer“, plačiai paplitusiam tarp „Lineage II“ žaidėjų. Įmonė pavadinimu „Blacksnow Interactive“, atliekanti žaidimo valiutos keityklos funkcijas, pripažino naudojanti darbininkus virtualiose „sweatshop“ įmonėse, kuriose žmonės dirba blogomis, nepriimtinomis darbo sąlygomis už labai mažą užmokestį. Šios įmonės buvo įsteigtos Tichuanoje, Meksike, išgauti pinigus ir gėrybes iš „Ultima Online ir Dark Age Camelot“ žaidimo.[8]

 

Kaip apsisaugoti nuo grėsmių

Nesvarbu, „Pokemon Go“, „Grand Theft Auto“ ar „World of War Craft“ – visi internetiniai žaidimai yra įtraukiantys ir net sukeliantys priklausomybę. Saugumo sprendimų kūrėjos ESET tyrimas atskleidė, kad žaidėjai vardan mėgstamo žaidimo yra linkę rizikuoti savo saugumu.

Respondentų paklausus, ar jie žaisdami kompiuteriu naudoja kokią nors apsaugos programinę įrangą, daugiau nei 52 proc. atsakė neigiamai, nurodydami šias priežastis:

  • 12 proc. žaidėjų nuomone, apsaugos programos lėtina jų kompiuterį;
  •  8 proc. – apsaugos programos pertraukia jų žaidimus;
  • 20 proc. – jiems nereikia apsaugos;
  • 13 proc. – jiems nepatinka iššokantys langai.

 

Kiti apklausos rezultatai atskleidė, kad, jei apsaugos programos lėtintų kompiuterį, 36 proc. žaidėjų ją išjungtų. Be to, 32 proc. respondentų nuomone, ekrane vykstantis žaidimas yra svarbesnis, nei saugumas.[9]

Internetiniai žaidimai gali būti saugi ir džiugi internetinė veikla, jeigu mokysitės ir praktikuosite pagrindinius saugaus darbo kompiuteriu principus.

 

Bendra saugumo praktika

Dauguma kompiuterinio saugumo principų yra tokie patys, kaip ir tie, kuriuos reikia taikyti ir kitose kompiuterių pritaikymo sferose.

Pagrindiniai gero kompiuterinio saugumo praktikos principai:

  •  Naudokitės antivirusine ir prieš šnipinėjimo programas nukreipta programine įranga;
  •  Būkite atsargus, atidarant elektroninio pašto ar susirašinėjimo programų priedus;
  •  Įsitikinkit parsisiunčiamų failų ir programinės įrangos autentiškumu ir saugumu;
  •  Saugiai sukonfigūruokit savo interneto naršyklę;
  •  Naudokitės ugniasiene;
  •  Darykite duomenų atsargines kopijas;
  •  Naudokitės „stiprius“ slaptažodžius;
  •  Įdiekite naujausius operacinės sistemos atnaujinimus.

 

Specifinė žaidimų saugumo praktika

Administratoriaus teisių suteikimo rizikos

Kai kuriuose žaidimuose prašoma administratoriaus teisių. Jeigu taip yra, tai svarbu įsitikinti, ar žaidimų teikėjas yra patikimas, ir parsisiųsti žaidimą iš puslapio, kuriuo galima pasitikėti. Nemokamai parsisiunčiami žaidimai kartais būna su kenkėjiška programine įranga. Įskaitant ir įskiepius, kurie kartais reikalingi kai kuriems žaidimams. Dirbant kompiuteriu administratoriaus teisėmis, jūs atsiveriate rizikai, kad programišius gali įgyti visišką prieigos kontrolę prie jūsų kompiuterio. Naršymas naršyklėje naudojantis paprasto vartotojo prieiga yra sąlyginai saugesnis, nei naudojantis administratoriaus prieiga. Jeigu taip nuspręsite, jūs galėtumėte administratoriaus slaptažodį laikyti privačiai ir, naudojantis administratoriaus paskyra, prižiūrėti, pavyzdžiui, savo vaikų internetinių žaidimų laiką.

 

Atpažįstamos ActiveX ir JavaScript rizikos

Kai kurie žaidimai yra žaidžiami internetinėse naršyklėse ir reikalauja ActiveX ar JavaScript palaikymo. Jeigu taip yra, saugokitės, nes toks įskiepių įgalinimas naršyklėje gali atverti kelią tam tikriems pažeidžiamumams, kuriuos išnaudojus galima užsikrėsti kompiuterių kirminu apsilankant fiktyvioje svetainėje. Naršyklių pažeidžiamumai plačiau.

 

Žaidžiant žaidimus žaidimų portaluose

Žaidžiant internetinius žaidimus, žaidimų portaluose patartina naudoti specialiai tam skirtą vartotojo paskyrą kompiuteryje. Baigus žaisti naršyklėje galima išsaugoti nuorodą, norint vėl sugrįžti prie žaidimo vėlesniu laiku. Tokiu būdu, kada baigsite žaisti, jūs galėsite pereiti atgal į įprastą kompiuterio vartotojo paskyrą skirtą darbui su kompiuteriu. Specialių kompiuterio vartotojo paskyrų, skirtų tik žaidimams, naudojimas su apribotomis paskyros teisėmis gali sumažinti jūsų riziką, jeigu pakliūsite į kenksmingą internetinį žaidimų puslapį.

 

Atkreipkite dėmesį į ugniasienės nustatymus

Namų naudotojai dažnai ugniasienes naudoja kompiuterių apsaugai. Žaidžiant daugelio žaidėjų internetinius žaidimus, kartais reikalaujama sukurti išimties taisykles ugniasienėje, kad būtų leista informacijai iš žaidimo patekti į jūsų kompiuterį. Atsiminkite, kai tik leidžiate labiau liberalius saugumo nustatymus jūsų ugniasienėje, jūs padidinate kompiuterinės sistemos problemų galimybę. Ugniasienėse taip pat galima nurodyti specifinius bičiulių žaidėjų IP adresus, kurie laikomi patikimais, taip sumažinant galimybes programišiams ar kenkėjiškai programinei įrangai užkrėsti jūsų kompiuterį.

 

Apibendrinimas

Internetiniai žaidimai turi daug naudingų aspektų. Tai tapo didesniu pramogų šaltiniu, vystantis naujoms pramonėms šakoms ir pelno šaltiniams, pristatomas naujas žmogaus vaizduotės panaudojimo būdas milijonams žmonių. Tačiau svarbu tai, kad žinojimas ir saugojimasis nuo rizikų, susijusių su internetiniais žaidimais, padės žaidimų pasauliui tapti saugesniu ir malonesniu visiems.

 

Šaltiniai:


http://www.15min.lt/mokslasit/straipsnis/technologijos/ginkluoti-plesikai-aukas-ivilioja-per-zaidima-pokemon-go-646-653685 
http://www.usatoday.com/story/tech/gaming/2016/07/12/watch-where-you-pokmon-go-police-warn/86987972

http://www.welivesecurity.com/2014/11/18/steam/
http://old.post-gazette.com/pg/06052/658467.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4165880.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3138456.stm
http://www.polygon.com/2013/8/22/4646622/online-games-a-playground-for-organized-crime-according-to-security

Užduokite mums klausimą

Dienos klausimas

Ar naudojate dviejų faktorių (žingsnių) autentifikaciją prisijungti prie el. paslaugų?
Rezultatai

 

Naujienų prenumerata

Užsisakyti